
American Journal Of Philological Sciences 63 https://theusajournals.com/index.php/ajps 

 
 

 VOLUME Vol.05 Issue04 2025 

PAGE NO. 63-68 

DOI 10.37547/ajps/Volume05Issue04-17 

 
 
 
 

Turkfront Military Newspapers Are A Tool of The Fight 

Against National Liberation 
  

Alijon Itolmasovich Safarov 

PhD, associate professor, Head of the Department of military and sports journalism, University of Journalism and Mass Communications 

of Uzbekistan 

 

Received: 14 February 2025; Accepted: 13 March 2025; Published: 11 April 2025 

 

Abstract: The essence, purpose and historical significance of the struggle of the Turkestan peoples against the 
Soviet government in 1918-1924 have been distorted for many decades. The ideologists of the existing regime 
effectively used the power of the press to falsify historical truth: the press became an important tool of the 
ideology of Soviet power in Turkestan. In this study, the main attention is paid to the problem of the emphasis of 
the Soviet power system on publishing military press in the languages of the peoples of Turkestan, as well as in 
the languages of prisoners of war from Germany, Austria and other countries held in Turkestan during the First 
World War in order to promote the communist idea and suppress national identity. 

 

Keywords: Turkestan; military; newspaper; ideology; newspaper; council; army; front; national liberation. 

 

Introduction: The struggle for national liberation of the 
Turkestan peoples was a period of our history that was 
deliberately distorted, falsified, and misinterpreted 
through the media. In particular, the essence, purpose, 
and historical significance of the struggles against 
Soviet power from 1918 to 1924 were distorted. The 
ideologues of the authoritarian regime effectively used 
the power of the press to try to falsify historical truth. 
During the years of independence, many studies have 
been conducted in Uzbekistan on this issue. Dedicated 
scholars such as Qahramon Rajabov and Dono Ziyoeva, 
through their innovative methodological and scientific 
approaches, have restored historical truth regarding 
the history of the Turkestan national liberation 
movement. 

One of the key aspects for our research during the 
period in question is the issue related to military 
journalism. Scholar P. Agapov studied military press in 
Turkestan during the Civil War. Historian N. Khamaev, 
in his research, calls it “Armed Movement and Military 
Press Against Soviet Power in Uzbekistan” (Хамаев, 
2019).  In Turkestan, the press played a significant role, 
along with other means, in suppressing the people's 
resistance against Soviet power and extinguishing the 
flames of dissent. From this perspective, we agree with 
Khamaev's opinion. We will attempt to prove this based 
on the analysis of the information we have. 

METHODS  

To address the research question and substantiate the 
proposed hypothesis, the study employs a comparative 
analysis method, drawing on materials published in the 
media and presented in fundamental literature. 

The author of the research utilizes a comparative 
analysis approach, specifically focusing on newspapers 
published by Turkfront, such as “Набат революции”, 
“Клич трудового казачества”, “Красноармейская 
газета”, “Пролетарская мысл”, “Красный фронт”, 
“Борец за коммунизм”, “Коммунар”, “Наша 
фронтовая жизнь”, “Всемирная революция”, 
“Свобода народов”  (Агапов, 1967), and journals like 
“O‘zbekistonda ijtimoiy fanlar”  (Агапов, 1967) and 
“O’tmishga nazar”  (Хамаев, 2019). 

Furthermore, in seeking solutions to the research 
objectives, the study draws attention to fundamental 
works such as M. Annakurdov's “Истории 
коммунистической печати в Туркменистане”  
(Аннакурдов, 1958), D. Ziyoeva's “Turkiston milliy 
ozodlik harakati. (Mustabid tuzumga qarshi 1916 yil va 
1918—1924 yillardagi xalq kurashlari tarixshunosligi)”  
(Зиёева, 2000), K. Radjabov's “Вооруженное 
движение в Туркестане против советского режима 
(1918-1924)”  (Раджабов, 2018), and P. Agapov's 
dissertation abstract titled “Военная печать 

 

https://doi.org/10.37547/ajps/Volume05Issue04-17
https://doi.org/10.37547/ajps/Volume05Issue04-17
https://doi.org/10.37547/ajps/Volume05Issue04-17
https://doi.org/10.37547/ajps/Volume05Issue04-17


American Journal Of Philological Sciences 64 https://theusajournals.com/index.php/ajps 

American Journal Of Philological Sciences (ISSN – 2771-2273) 
 

 

Туркестана в годы гражданской войны (1918-1920 
гг.)”  (Агапов, 1967). 

DISCUSSIONS 

An article titled “К истории военной печати в 
советском Туркестане” (On the History of Military 
Press in Soviet Turkestan) by P. Agapov was published 
in the second issue of the “O‘zbekistonda ijtimoiy 
fanlar” journal in 1967 (Агапов, 1967). 

In the article, the author informs us that on July 25, 
1919, the national department under the political 
department of the Caspian Front published a military 
newspaper called “Шефор” (“Горнист”) in Armenian in 
Poltorask (present-day Ashgabat). He also mentions 
that around the same time, the department published 
a military newspaper called “Sadoi fuqaro” in turkmen 
and azerbaijani languages. The scholar cites the work of 
Turkmenistani researcher M. Annaqurdov in this regard 
(Аннакурдов, 1958). 

This clearly shows that the Soviet regime in Turkestan 
not only focused on publishing military newspapers but 
also on doing so in local languages. This raises the 
question of why. We attempted to find answers in P. 
Agapov's article and dissertation abstract. The article 
provides the following reasons: 

formation and strengthening of Red Army units in 
Turkestan; 

strengthening the political education of Turkestan 
fighters; 

mobilizing Turkestan fighters to crush counter-
revolutionary armed forces. 

Interestingly, the military newspapers published in 
Turkestan, which reached approximately 30, all belong 
to one specific period. This period encompasses the 
years 1918-1924. In his dissertation abstract, candidate 
of historical sciences P. Agapov, reflecting the 
ideological demands of the time, refers to this period 
as “the crushing of the main counter-revolutionary 
forces in Turkestan” (Агапов, 1967). However, doctor 
of historical sciences, professor Qahramon Rajabov, 
calls it “the armed movement against the Soviet regime 
in Turkestan” and restores historical truth (Раджабов, 
2018).  

What was the typology of military press during the peak 
of the struggle for national liberation? By observing the 
research, particularly P. Agapov's work, we gain clarity 
on the typology of military publications in Turkestan 
during this period. It can be categorized as follows: 

central newspapers; 

front newspapers; 

national (international) newspapers. 

Central Newspapers 

These publications are considered central due to their 
establishment by the political departments of the 
Turkfront revolutionary council and their wide 
distribution. One such publication is the “Набат 
революции” newspaper. Starting from January 15, 
1920, it replaced the “Горнист” newspaper and 
became known as “Набат революции”. It was 
published as the press organ of the political 
department of the first Army. From May 6, 1920, issue 
No. 83 onwards, the Caspian region revkom and the 
obkom party also became its sponsors (Агапов, 1967). 

“Клич трудового казачества” is another newspaper 
classified as a central publication. It was the organ of 
the cozak department of the Central executive 
committee of the Turkestan republic council and was 
established as a result of the Turkestan bolsheviks' 
policy in 1919-1920 aimed at developing mass media 
for the Red Army. 

“Красноармейская газета” also holds a significant 
position among central publications. It was published in 
Turkestan from 1921 onwards. This bi-weekly 
publication was sponsored by the delegation of the 
military council of the red army and red guard of the 
Turkestan republic. 

“Красная звезда” newspaper holds a prominent 
position among the central military publications in 
Turkestan. It was established by the Turkfront political 
directorate and started publishing on June 12, 1921. 

From January 1920, “Пролетарская мысл” newspaper 
began publication as the political organ of the 2nd 
Turkestan rifle division. Party activist and journalist A. 
Savin, followed by party official Yuliy Kirsh (from 
October 15, 1920), served as the editor-in-chief. The 
publication was also the organ of the Ferghana obkom 
party. The newspaper was mobilized by the party to 
fight against “basmachism” in Ferghana. 

The “Красный фронт” newspaper was published from 
1919 onwards and served as the press organ of the 
political department under the Military revolutionary 
council of the Turkestan republic. Edited by D. 
Stratulenko, the military newspaper was distributed 
free of charge along the front lines. The issue published 
on October 19, 1919, featured articles titled “Red 
Banner”, “On the red fronts”, “Revolution and Culture” 
while the issue of May 30, 1919, included articles titled 
“In Kolchak”, “In Poland” and “Bukhara”. Notably, the 
article titled “Bukhara” criticized local administration 
(Сафаров, 2022). 

Front Newspapers 

This category of newspapers was published by the 
political departments of the Turkfront's revolutionary 
fronts in various locations. 



American Journal Of Philological Sciences 65 https://theusajournals.com/index.php/ajps 

American Journal Of Philological Sciences (ISSN – 2771-2273) 
 

 

“Борец за коммунизм” is one such publication. From 
May 11, 1920, the Turkestan front political directorate 
published the front newspaper “Борец за коммунизм” 
Boris Lavrenev actively participated in its creation and 
contributed numerous caricatures, adding to the 
newspaper's appeal (Агапов, 1967). 

“Бой за коммунизм” was a popular front newspaper. 
It was the press organ of the political department of the 
Lepsin direction of the Turkestan's seven rivers front 
revolutionary council and was published around 1919-
1920. 

The next publication, the “Горнист” front newspaper, 
also provided information about the intense processes 
taking place. It was published in 1919 by the organ of 
the political department under the Military 
revolutionary council of the Turkestan republic. 

“Коммунар” was the front newspaper of the Oqtyuba 
north-eastern front organ and was published around 
1919-1920. Another publication of the Oqtyuba north-
eastern front organ, the “Наша фронтовая жизнь” 
front newspaper, was published and distributed 
around 1919-1920. P. Agapov's research mentions the 
“Путеводный огонёк” front newspaper. It was the 
front newspaper of the Oqtyuba north-eastern front 
organ and was published around 1919-1920 (Агапов, 
1967). 

The Alisher Navoiy National Library's rare publications 
department holds a copy of a leaflet titled “Ранненый 
Красноармеец” specifically, the library's G-16 (sb) 
collection contains issue No. 2 of the publication, dated 
September 16, 1920. “Ранненый Красноармеец2 was 
published as a literary-political leaflet (Сафаров, 2022). 
This publication can also be categorized as a front 
newspaper. 

National (International) Newspapers 

The national sections of the Turkfront's political 
departments in various locations began publishing 
national newspapers. The Turkkomissiya, members of 
the Revvoensovet front, and local leaders collaborated 
to create and strengthen national military press, both 
ideologically and organizationally, and to publish 
newspapers for international soldiers. The party 
congress focused on strengthening national and local 
press for propaganda purposes. The three aspects 
mentioned above highlight the urgency of the issue: 

establishing a national military press; 

providing ideological and organizational support; 

increasing publications in the languages of various 
nationalities within the red army. 

This raises the question of who is meant by “various 
nationalities”. Based on information found online, over 
2,500 prisoners of war from World War I, or 

international soldiers, joined the red army in Turkestan 
at the end of 1918 and participated in the fight against 
the national liberation movement (armeniasputnik, 
2024). This is further evidenced by the serious efforts 
made to publish international newspapers in 
Turkestan. P. Agapov's research provides information 
on this. For example, in April 1919, the “Всемирная 
революция” newspaper was published for foreign 
communists in the region by the organ of the south 
slavyan group of Turkestan Communists (Агапов, 
1967). According to I. Sologubov's book “Иностранные 
коммунисты в Туркестане, 1918-1921 гг” by the end 
of 1919, there were approximately 4,000 internationals 
serving in the Red Army units in Turkestan and 22,000 
working in the regional economy (Сологубов, 1961.). 
We compared these figures with another source. The 
collection “Rossiya v pervoy mirovoy voyne 1914—
1918 gg. (v sifrax)” compiled by the Military statistics 
department of the Central statistical administration of 
the USSR contains information on this. We focused on 
the information related to Turkestan in table 31 titled 
“Number of foreign prisoners of war in military districts 
in Russia's interior” (Рос).  It states that 1,764 officers 
and 39,521 ordinary soldiers were brought to 
Turkestan as prisoners of war, totaling 41,285. Among 
the prisoners of war, 1,714 officers were Austrian, 50 
were German, 36,006 soldiers were Austrian, and 3,515 
were German. This means that the prisoners of war 
brought to Turkestan were predominantly Austrian and 
German military personnel. The table also notes that 
23,587 Austrian and German prisoner of war soldiers 
were involved in agricultural work. Comparing this with 
I. Sologubov's data, we see a slight decrease in the 
number of prisoners of war by 1919. This can be 
attributed to various factors, such as relocation to 
other regions in 1917-1918, unauthorized departures 
to Russia, and deaths from injuries and illness. As a 
result, by mid-1918, there were approximately 32,000 
prisoners of war left in Turkestan, including 11,000 in 
Tashkent (ЦГА). 

After the October Revolution, prisoners of war were 
released from camp regime and gained freedom. Some 
even moved into homes. Despite budgetary 
constraints, the Soviet government in Turkestan 
continued to allocate funds for the living and 
sustenance of prisoners of war (ЦГА, 1931). Was there 
a specific goal behind this? Why did a regime built on 
betrayal, deceit, oppression, and tyranny decide to 
appease prisoners of war in the face of financial 
difficulties? 

The historical realities behind these questions are quite 
revealing. For example, the Soviets used prisoners of 
war to carry out numerous bloody terrors in Turkestan. 
As stated in the book “New History of Uzbekistan” the 



American Journal Of Philological Sciences 66 https://theusajournals.com/index.php/ajps 

American Journal Of Philological Sciences (ISSN – 2771-2273) 
 

 

Soviets used Austro-Hungarian prisoners of war 
alongside the Dashnaks to drown the Turkestan 
autonomy in blood (Ўзбекистоннинг, 2000). In late 
October 1917, Austro-Hungarian prisoners of war were 
used against the troops of the Provisional 
government's Turkestan committee in Tashkent. 
Therefore, to suppress the national liberation 
movement, the communist party relied on propaganda, 
including the press, to encourage more prisoners of 
war to join the red army and actively mobilize them for 
war. The underlying motive behind the international 
publications mentioned in our research was the Soviet 
ideology's insidious goal. The Soviet government, 
established after the october revolution, granted a 
semblance of freedom to prisoners of war, which 
fostered a sense of goodwill towards its policies. As a 
result, some prisoners of war, having gained their 
freedom, welcomed the Soviet regime with 
enthusiasm. While some of them gravitated towards 
local counter-revolutionary forces, others held hope in 
the Soviet system (Willfort., 1930). For instance, Hans 
Sebrovsk, a German prisoner of war in Chimkent, 
declared, “Our fate is inextricably linked to the fate of 
the working people in Central Asia. Only their victory 
can bring us freedom” (Поворот, 1964). Such prisoners 
of war, poisoned by Soviet propaganda, engaged in the 
struggle to establish Soviet power in Turkestan. 
According to the book “Интернационалисты. 
Трудящиеся зарубежных стран – участники борьбы 
за власть советов” in late 1917 and early 1918, despite 
opposition from the Swedish red cross and local 
organizations, dozens of volunteers, including 
prisoners of war, joined the red guard detachments in 
cities and settlements like Samarkand, New Bukhara 
(Kogon), Skobelev (Ferghana), Kokand, Chorjuy, Petro-
Aleksandrovsk (To‘rtko‘l), Vernogo (Almaty), Pishpek 
(Frunze), and others (Интернационалисты, 1967). 

On August 25, 1919, the political department of the 
Turkestan republic revolutionary military council's 
international division published the newspaper 
“Свобода народов” simultaneously in German, 
Hungarian, Slovak, and Romanian languages. This 
weekly publication primarily appeared in German and 
Hungarian, with supplements in Slovak and Romanian. 
The first issue included an appeal to readers, stating: 
“Comrades! The foreign worker and peasant 
communist organization in Tashkent congratulates its 
comrades on the publication of the first issue of its 
international newspaper and wishes it victory in the 
arduous struggle against the bourgeoisie for the 
liberation of all working people... Our newspaper's goal 
is to help and encourage all working people to unite in 
achieving universal freedom” (Агапов, 1967). This very 
call demonstrates the significant task before the party 

to mobilize prisoners of war for the war effort. 

Later, separate newspapers in various languages 
emerged in place of this publication. “Rote fane” (Red 
banner) is one such example. From March 1920 
onwards, German communists in Turkestan published 
a military newspaper in German called “Rote fane” 
(Агапов, 1967).  Starting from May 1, 1920, the 
Yugoslav communists published their newspaper 
“Srveni baryan” (“Red Star”) (Агапов, 1967). In March 
1920, Hungarian communists in Turkestan began 
publishing the military newspaper “Vyoresh uyshag” 
(Krasnaya gazeta) (Агапов, 1967). The magazine “Shulai 
inqilob” and the newspaper “Najot” were published for 
Persian communists (Агапов, 1967). 

“Djanga urs” (New war) was one of the publications 
printed in the language of the Turkestanis. It was a 
military newspaper published in Kazakh by the 
Turkfront political directorate from June 1920 onwards 
(Агапов, 1967). 

“Uchqun” (Iskra) Newspaper.The “Uchqun” (Iskra) 
newspaper, published in Seven Rivers in 1920, was the 
organ of the political department of the Third Turk 
Division. It was initiated by D. Furmanov. 

Ziyo Said's book “Selected Works” mentions a military 
newspaper called “Qizil yulduz” (Red star) published in 
Uzbek (Саид, 1974). According to the book, the 
newspaper was published by the Turkestan front 
headquarters in 1925. What was the purpose of the 
“Qizil yulduz” newspaper? Based on Z. Said's opinion, 
the objectives of the publication can be divided into 
two: 

Firstly: to conduct extensive propaganda and agitation 
among the soldiers of the newly formed and forming 
national units within the red army; 

to familiarize soldiers with government affairs; 

to acquaint Uzbek soldiers in national units with the life 
of the republic and the international situation. 

Secondly, to influence public opinion by spreading the 
idea of forming national units for the Red Army among 
the local population, especially the working class;  to 
improve relations between the local population and 
the red army. 

Ziyo Said writes that 11 issues of the newspaper were 
published in 1925. The main reason for this is attributed 
to financial factors. 

The information presented suggests that during the 
suppression of the national liberation movement in 
Turkestan, the bolsheviks paid great attention to 
organizing and developing the red army press. This 
formation of military publication typology 
demonstrates the bolsheviks' effective use of various 
methods of information dissemination and 



American Journal Of Philological Sciences 67 https://theusajournals.com/index.php/ajps 

American Journal Of Philological Sciences (ISSN – 2771-2273) 
 

 

manipulative influence, their ability to utilize the press 
as a powerful ideological weapon, and their timely 
mobilization of mass media.  

P. Agapov notes that during the most complex and 
challenging period against internal and external 
counter-revolutionary forces, red army publications 
began to be established on a mass scale. The following 
main tasks were set for central, front, and national 
newspapers, which were common to all: 

to exert a strong ideological influence within the army; 

to be a reliable assistant to military unit commanders; 

to assist the military commissars in their ideological 
work; 

to be an active helper in the ideological work of party 
organizations (Агапов, 1967). 

Focusing on the information in P. Agapov's dissertation 
abstract on propaganda and agitation (Агапов, 1967), 
the answer seems even clearer. For example, the 
researcher states that the red army's “Красный фронт” 
newspaper published an appeal from the Turkestan 
central executive committee (Turksik) titled “Red 
Soviet Turkestan in Danger!” (Красный Советский 
Туркестан в опастности!) in its May 26, 1919 issue. 
This document, imbued with the spirit of Soviet 
ideology, concluded with an appeal and a red slogan: 
“To the defense of all Soviet power, to the workers of 
power, to the poor peasants and farmers!”. The 
material was prepared in fulfillment of the thesis 
adopted by the Communist party of bolsheviks (SK RKP 
(b)) regarding the situation with the Eastern front. A 
high-flown appeal was made to the Red soldiers 
through the publication in a party spirit. 

Another publication published by Turkfront, “Gornist” 
in its June 29, 1919 issue, called on the local population 
in the Caspian region to join the ranks of the red army 
and support it in every way (Агапов, 1967). 

As these examples show, during the peak of the 
national liberation movement, the ruling ideology 
mainly used military publications published in 
Turkestan as a propaganda tool.  

CONCLUSIONS 

P. Agapov's research highlights the “mobilization and 
organizational role of the red army's mass publications 
during the period of the suppression of counter-
revolutionary forces in Turkestan”. This research 
proves that the Soviets used the press as a powerful 
ideological weapon. One example is sufficient to 
illustrate this point. For instance, military publications 
that served as the organ of the Turkfront political 
administration played a significant role in shaping our 
understanding of the terms “basmachi” and “basmachi 
movement” essentially branding them onto our 

consciousness. Regular articles were published in 
sections like “Dob'em basmachestvo” (We will defeat 
basmachi), “Protiv basmachey” (Against the basmachi) 
and “Borba s basmachestvom” (The Struggle against 
basmachi), through which the Soviet historical 
narrative of the “basmachi movement” was 
constructed. Publications like “Красноармеец” (Red 
Army Soldier), “Красная звезда” (Red Star), “Красный 
фронт” (Red Front), “Красноармейская газета” (Red 
Army Newspaper), “Набат революции” (The Alarm 
bell of the revolution), “Горнист” (The Horn), and other 
military publications mentioned in the article became 
instrumental in this process. They exerted immense 
effort to instill false perceptions like “the Red Army is 
the savior of the working class” and “basmachism is a 
class enemy” into public opinion. 

Why did the Soviets strive to distort the essence of the 
struggle for national liberation in Turkestan through 
media? What prompted them to mobilize such 
significant resources? What could this struggle have 
exposed?  

First and foremost, the flames of this struggle in 
Turkestan were ignited against the rule and oppression 
of Soviet power. The people's uprising demonstrated 
their rejection of Soviet authority and ideology. As 
Cho'lpon said, a sea, a wave, and a force had emerged. 
The Soviets attempted to suppress this great storm 
through violence, force, threats, intrigue, and other 
tried and untried methods. They leveraged the power 
of the press to poison public consciousness, distort 
reality, misinterpret events, and create a false history.  

By publishing military publications in the local 
languages and the languages of the international 
peoples, the Soviets sought to suppress the burgeoning 
struggle for freedom and liberation in Turkestan. They 
aimed to recruit more prisoners of war and local 
representatives into the red army, convincing them of 
the righteousness of their sinister policies. 

The Soviets actively used propaganda and agitation 
through military publications to completely transform 
the events that the people of Turkestan had witnessed 
and experienced firsthand, twisting them in the 
opposite direction and distorting the national 
liberation struggle. This blatant manipulation further 
reveals the repulsive nature of the totalitarian regime 
and the proponents of communist ideology. 

Based on the above, we can draw the following 
conclusions about the true goals and functions of 
military publications: 

to misrepresent the struggle for national liberation of 
the people of Turkestan as a “basmachi movement”; 

to falsify historical truth; 



American Journal Of Philological Sciences 68 https://theusajournals.com/index.php/ajps 

American Journal Of Philological Sciences (ISSN – 2771-2273) 
 

 

to bolster the ranks of the Red Army through local 
populations and prisoners of war using the false 
narrative of Soviet ideology; 

to create a positive public opinion towards the Red 
Army; 

to instill a spirit of ruthless struggle against Soviet 
enemies; 

to intensify ideological propaganda. 

REFERENCES 

Ziyoeva, D. 2000. Turkiston milliy ozodlik harakati. 
(Mustabid tuzumga qarshi 1916 yil va 1918—1924  
yillardagi xalq kurashlari tarixshunosligi) G’afur Gulom 
nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti. Toshkent. -
B.81.  

Said, Z. 1974. Tanlangan asarlar. (To’plovchi 
Sh.Turdiev). T., Adabiyot va san’at nashriyoti, 1974. -
B.280.  

Safarov A. Harbiy jurnalistika asoslari: o’quv qo’llanma. 
–Toshkent: “Muhr-press” nashriyoti, 2022. -B. 272. 

Xamaev N. O’zbekistonda Sovet hokimiyatiga qarshi 
qurolli harakat va harbiy matbuot //  O’tmishga nazar. 
- Toshkent, 2019. - № 10. -B. 69-77. 
https://tadqiqot.uz/wp-
content/uploads/2019/09/tarix-2019-10/69-78.pdf. 

O’zbekistonning yangi tarixi, K.2. O’zbekiston sovet 
mustamlakachilik davrida. T., “Sharq”, 2000. - B.688. 

“O’zbekistonda ijtimoiy fanlar” jurnali, 1967 yil 2 soni, - 
B.40. 

Аннакурдов. М К истории коммунистической печати 
в Туркменистане, Ашхабад, Госиздат ТуркмССР, 
1958, –С.205. 

Агапов П.В. Военная печат Туркестана в годы 
гражданской войны (1918-1920 гг.). Автореферат 
дисертации на соискание ученой степени кандидата 
исторических наук. Т., 1967. –С. 27.  

Восmмой съезд РКП(б). Март 1919. Протоколы. 
Москва. Государственное издательство 
политической литературы. 1959. –С.436-437. 
https://istmat.org/files/uploads/51514/8_sezd.pdf. 

Интернационалисты. Трудящиеся зарубежных 
стран - участники борбы за власт советов. Том 1,2. 
М., “Наука”, 1967.  

https://internasionalisty.blogspot.com/2014/06/7-
2.html. “Povorot mirovogo znacheniya”. M., 1964, –S. 
157. 

Раджабов К. Вооруженное движение в Туркестане 
против советского режима (1918-1924). ЛАМБЕРТ 
Академик Паблишинг. 2018.  

“Россия в первой мировой войне 1914—1918 гг. (в 
цифрах)”. М., 1925, –С. 40. 

Сологубов И.С. Иностранные коммунисты в 
Туркестане, 1918-1921 гг. Ташкент. Госиздат 
Узбекской ССР, 1961.-С. 177. 

СГА УзССР, ф. Р-25, он. 1, д. 18, л. 38, 39; ГАТО, ф. 10, 
оп. 13, д. 37. лл. 122, 123; Центральный 
государственный архив Советской Армии (далее — 
СГАСА), ф. 25859, оп. 3, д. 33, лл. 229, 272, 351. 

СГА УзССР, ф. Р-25, он. 1, д. 51, лл. 63, 66, 79; д. 182, 
лл. 16, 17, 19; А. Brun. Troublesomes Times. London, 
1931, p. 169 

“Горнист”, 1919 йил, 17 октябр. 

F. Willfort. Turkestanisches Tagebuch Sechs Jahre in 
Russischen Zentralasien. Wien, 1930, S. 116—119; A. 
Brun. Ukaz. soch., str. 180 i dr.; <3a Sovetskiy 
Turkestan, –P. 333. 

Армянский город Ашхабад.   

 https://ru.armeniasputnik.am/20170211/armyanskiy-
gorod-ashkhabad-6370809.html.  


